صفحه خانگی|افزودن به علاقه مندی ها
 
 
تبلیغات

کشف حجاب

توسط: Dalil Press در 19 آذر 1390

 

سندي تاريخي از شگردهاي رژيم پهلوي براي كشف حجاب

 

اين سند از سويي حكايت از عظمت و جايگاه حجاب به خصوص چادر در فرهنگ اصيل اسلامي مردم ايران است و از سوي ديگر حاكي از گستردگي توطئه هاي سردمداران رژيم شاه در برابر يكي از اصيل‌ترين مظاهر اسلامي و فرهنگي مردم مسلمان كشورمان مي‌باشد. در اين سند آمده است:

براي مبارزه با اين پوشش حقيركننده اين راهها پيشنهاد مي شود:

 

 

1- اقداماتي كه در دراز مدت مؤثر خواهد بود:

 

* بهره گيري از خدمات رسانه هاي گروهي.

 

الف- ايجاد هماهنگي لازم بين رسانه‌هاي گروهي و متون كتابهاي درسي براي دگرگوني باورداشتهاي فعلي در زمينه چادر با معتقدات اخلاقي و مذهبي.

ب- ايجاد هماهنگي كامل بين برنامه هاي تلويزيون، راديو، محتواي مطبوعات با متون كتب درسي در تغيير تصوير ذهني از زن در جهت ارتقاي مقام و نقش او در پيشبرد هدفهاي توسعه‌ی اقتصادي و اجتماعي.

ج- بهره گيري از سهم تلويزيون در بزرگداشت پوشاك محلي و نشان دادن جنبه هاي دست و پاگير چادر.

 

* استفاده از نفوذ روحانيون و سپاهيون دين

 

الف- انتشار مقالات و نشريات مخصوص و اشاعه‌ی محتواي اين نشريات توسط روحانيون معتبر و سپاهيان دين.

ب- بهره گيري از نفوذ كلام روحانيون دانشمند و شناخته شده در جهت تفكيك مفهوم حجاب از چادر.

 

* بهره گيري از فعاليت هاي سازمانهاي اجتماعي و آموزشي

 

الف- استفاده از خدمات سازمانهاي اجتماعي و آموزشي و دگرگوني بنيادي باورداشت همگان از رابطه بين چادر و معتقدات مذهبي و اخلاقي.

ب- بهره گيري از فعاليت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در تهيه‌ی متون كتب و فيلمها در جهت دگرگونيهاي ذكر شده.

ج- آموزش غيرمستقيم كودكان در مدارس به منظور انتقال اين دريافتها به بزرگترها.

د- گنجاندن مواد خاص در آموزشهاي جنبي كانونها.

 

2- اقداماتي كه در كوتاه مدت مؤثر خواهد بود.

 

با استفاده از روند گسترش همه جانبه‌ی خدمات بخش عمومي براي همگان و افزايش گروههاي استفاده كننده از خدمات مزبور مي توان با اتخاذ تدابير مطلوب، تعداد استفاده كنندگان از چادر در گروههايي مانند دانش آموزان، كارمندان، كارگران را كاهش داد.

2-1. ممنوع بودن چادر براي دانش آموزان و دانشجويان.

2-2. استفاده از پوشاك متحدالشكل در مدارس.

2-3. اجراي كامل قانون تعليمات اجباري در مورد خانواده‌هايي كه از مدرسه رفتن دختران خود جلوگيري مي‌كنند.

2-4. ممنوعيت بانوان كارمند از استفاده از چادر.

2-5. محروميت زنان كارمندي كه از چادر استفاده مي‌كنند، از دسترسي به مقامها و موقعيتها و همچنين از تشويق.

2-6. تشويق كارمندان زن به برگزيدن لباس متناسب با كار و شرايط محيط.

2-7. صدور بخشنامه به كليه‌ی كارخانجات و ملزم كردن كارگران به پوشيدن لباس متحدالشكل، متناسب با كار و شرايط محيط.

2-8. تشويق كارگران زن به استفاده از لباس متناسب با لباس متحدالشكل خود.

2-9. ممنوعيت زنان چادري از مراجعه به وزارتخانه‌ها و سازمانهاي دولتي.

2-10. ممنوعيت زنان چادري از مسافرت با شركت هواپيمايي ملي ايران.

2-11. ممنوعيت زنان چادري از استفاده از اتوبوسهاي شركت واحد.

2-12. ممنوعيت زنان چادري از سينماها.

2-13. ممنوعيت زنان چادري از خريد از فروشگاههاي شركت تعاوني شهر و روستا.

2-14. ممنوعيت زنان چادري از استفاده از خدمات اجتماعي مانند جمعيت بهزيستي و آموزشي فرح پهلوي، جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران و انجمن ملي حمايت كودكان.

2-15. ممنوعيت ورود كودكان و نوجوانان چادر به سر به كتابخانه‌ها.

2-16. محروميت از شركت در هر گونه مجامع عمومي.

 

3- اقدامات جنبي

 

اقدامات مطلوب تصميمات كوتاه مدت مستلزم اقداماتي به شرح زير است:

3-1. همكاري وسايل ارتباط جمعي در توجيه مقام زن و برداشت همه جانبه در اين زمينه.

3-2. همكاري وسايل ارتباط جمعي در ارائه جنبه‌هاي منفي چادر و ارتباط آن با عقب ماندگي.

3-3. همكاري وسايل ارتباط جمعي در ايجاد برداشت صحيح از لباس متناسب.

3-4. تحقيق، نگارش و چاپ مقالات مستند در زمينه‌هاي مربوط.

3-5. توسعه كارخانجات پوشاك و در دسترس قرار دادن لباسهاي ارزان قيمت همراه با روسري كه جايگزين چادر گردد.

نشريّه‌ي صبح، ص 6، 25/2/1375

به هوش باشيم!

 

امروز ما مي‌توانيم با توجّه به كتاب‌هاي درسي ـ مقاطع مختلف تحصيلي ـ و برنامه‌هاي سيما و مروري بر نشريّات گوناگون و بازار پوشاك و گذري بر سينماي ايران، همه‌ي موارد ياد شده در سند را يك به يك مورد دقّت و بررسي عالمانه قرار داده و به دور از تعصّبات غير منطقي، تفاوت‌هاي موجود جامعه‌ي ديروز و امروزمان را با عنايت به حجم تبليغات ديني انجام شده بسنجيم.

بدحجابي‌ها و يا بهتر بگوييم بي‌حجابي‌هاي موجود، معلول چه عللي است؟ پيش از آن كه مثل هميشه، ديگران را مقصّر بدانيم، اين بار بكوشيم تا نخست سهم خود را در اين معضل اجتماعي كه زمينه‌ي بروز بسياري از مفاسد اخلاقي مي‌باشد، معلوم كنيم. از ياد نبريم تا كنون با مقصّر دانستن ديگران، گره‌اي از كار گشوده نشده و باري به منزل نرسيده است.

والسلام

 
بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
نقل قول
  • گروه کاربری: میهمان
  • آیدی یاهو: --
  • تاریخ عضویت: --
  • تعداد نظرات: 0
  • تعداد مطالب: 0
^

به نظر می‌رسد که ادامه‌ی همان طرح زمان پهلوی، امروز مو به مو اجرا می‌شود. فراموش نکرده‌ایم که پس از پیروزی انقلاب، تقریبا تمام و یا اکثریت قریب به اتفاق مغازه‌ها این جمله را پشت شیشه‌‌ی مغازه‌های خود می‌چسباندند:
 
«به بی حجاب و بدحجاب جنس فروخته نمی‌شود»
 

و منظورشان از بدحجاب، زنان بی‌چادر بود. چادر، که در قرآن مجید نیز به آن تصریح شده است، بعلاوه‌ی اینکه حجاب رسمی زن مسلمان از زمان پیامبر تا کنون محسوب می‌شد، به عنوان نماد ارزشی خون هزاران شهید انقلاب و جبهه و جنگ جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشت. به همین دلیل احدی حق نداشت شأن آن را مخدوش کند. و همگان در مقابل خدشه کنندگان در ارزش چادر، مقاومت می‌کردند. همانطور که در مورد موسیقی و مسائلی از این قبیل، که حذف آن، ارزش خون شهدا محسوب می‌شد، از خود واکنش نشان می‌دادند. از این رو، زنان ایران دارای چادر، و مردم ایران، پس از انقلاب، با موسیقی فاصله‌ی خوبی گرفته بودند و رسانه‌ها نیز ابر ین امر پای‌بند بودند.
اما ناگهان گروهی پیدا شدند به نام استفاء کننده، و گروهی هم به نام مفتی و مجتهد، که با مرجعیت شیعه که خدا آنان را برای شیعه نگه دارد، بیگانه بوده و به عوامل غرب، بیشتر شبیه بودند. آنان از ورای لباس مقدّس روحانیّت، هدف دیگری را دنبال می‌کردند. استفتاءات فراوانی در زمینه‌های مختلف، از این افراد گرفته شد. و تا جایی پیش رفت که فتوا و استفتاء به مراجع نیز کشیده شد، و در نهایت، کار به جایی رسید،که چادر کنار رفت و مانتو و مقنعه و جوراب و سپس مانتو و مقنعه و شلوار و بعد مانتو و روسری و شلوار و... جای آن را گرفت. و بعد مانتوهای کوتاه، با گردن و سینه‌های باز، روسری‌ها با عرض کم، جورابها شیشه‌ای، و شلوارها تنگ و.... و امروز هم اینگونه که می‌بینید!
 اکنون از شما می‌پرسم:
 آن خودیهایی که به فرمایش نویسنده بالا بی تقصیر هم نیستند، آیا جز علمای خودی و برخی مجتهدان و مراجع دینی بودند، که با سستی در مقابل دسیسه‌ی حذف چادر، کوتاه آمدند تا امروز کار به اینجایی برسد که رسیده؟ و آیا مردان با غیرت و با شرف شیعه، جایگاهشان حذف چادر بود؟
باید بپذیریم که دولت، رسانه‌ها، علما و مراجع، و مردان و زنانی که به این امر رضایت دادند، همگی در این قضیه مقصّرند.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
و عجل فی فرج ولیّک